Roland írta,
10 óra 24 perckor,
Új-Zéland témakörben.
Legutóbb ott hagytuk abba, hogy egy közepesre sikerült látogatás végén, a Fidzsi-szigetekhez tartozó Viti Levu repterén vártuk az Új-Zélandra tartó gép indulását.

A célország nevének hallatán sokaknak egy hosszúkás sziget képe ugrik be valahol az ausztrál kontinens keleti partjai közelében, birkákkal és érintetlen természeti szépségekkel egyetemben. Kis pontosítással nem járnak messze a valóságtól: Új-Zéland alapvetõen kettõ nagyobb szigetbõl áll, Ausztráliától pedig több mint kétezer kilométernyi óceán választja el a szigetországot.

Az útiterv kialakításakor naivan még azt gondoltam, hogy két hét többé-kevésbé elegendõ lesz a Gyûrûk Ura-trilógiában is látott mesebeli táj legalább részleges megismerésére. Sajnos nem így lett. A tûzijáték Új-Zélandon elmaradt, én pedig az utazás során elõször hagytam magam mögött egy országot úgy, hogy nem láttam belõle a lényeget. Hamarosan kiderül, hogy miért.

Fidzsirõl mi Aucklandbe érkeztünk, ami Új-Zéland Északi-szigetének északi csücskében fekszik. A képeslapok és katalógusok csodáit viszont a Déli-szigetre pakolta a teremtõ, így ismét az utazás már jól ismert háromszög-dilemmájával találtuk szembe magunkat.

Forrás: Szabadlábon

Nagyjából kétezer kilométerre voltunk a parádés hegyektõl, egy olyan országban, amely nem az olcsóságáról híres (a mi zsebünkben ugye elvékonyodó pénztárca lapult), na és persze idõvel sem voltunk túl jól eleresztve. Ilyenkor aztán fõhet az ember feje, hogy melyik ujjába harapjon, hogyan utazzon, milyen közlekedési eszközt válasszon. A repülés idõ és távolság szempontjából tökéletes, csak elviszi a fél fogsorunkat. Egy helyben maradni ugyan olcsóbb, de akkor mit sem látunk az érdekességekbõl. A fapados teleportok elterjedéséig tehát rá van kényszerítve az ember, hogy a végletek között maradva alternatív közlekedési eszközökkel operáljon, és úgy találja meg a kompromisszumot valahol a három sarokpont között.

Míg más országokban a busz-vonat-hajó kombinációja megoldás lehet a budget-turistáskodásra, addig Új-Zélandon nem. Nagyok a távolságok, a tömegközlekedés pedig inkább csak a csomóponti városok között célravezetõ (nem véletlen, hogy az emberek többsége állandóan autózik). Itt jön a képbe a lakóautó koncepciója, amivel csak egy apró, ámde jelentékeny bibi van: drága. Ezt a negatívumot kiküszöbölendõ néhány élelmes új-zélandi autókölcsönzõ létrehozta az olcsó lakóautó, vagyis a campervan intézményét, kispénzû hátizsákos turisták tömegeit csábítva ezzel az utazásra.

A campervan lényegében egy kombi személyautóból kialakított mini lakóautó, amihez kiegészítõ sátor, kempingasztal, mobil gázrezsó, vizeskanna, hordozható DVD-lejátszó és számos egyéb kiegészítõ kapcsolható. A fatengelyes campervan és a luxus motorhome között árban és méretben ma már persze számos átmenet létezik, így az utazó otthonok között mindenki megtalálhatja a maga számítását (mi napi húsz amerikai dollárért béreltük a halottaskocsira emlékeztetõ, lefüggönyözött járgányt). A campervan elõnye még, hogy közelebb hozza a természetet. Este elég csak leparkolnunk valamelyik tó partján a hegyek lábánál, reggelre kész is a csodás panoráma. A szolúciónak egyetlen baja van csupán: vezetni kell az istenadtát, ami bizony hosszú távon fárasztó. Különösen akkor, ha rossz oldalon van a kormány - márpedig Új-Zélandon ott van. Én a második hét végére kétezer kilométert tekertem a kiválasztott campervan órájába; talán nem csoda, hogy az utolsó néhány szakasz már inkább volt szenvedés, mint örömautózás.

De mielõtt nekivágtunk volna a hosszas utazásnak, egy kicsit még élveztük az aucklandi nyüzsgést. Mivel mindketten szeretjük a nagyvárosok elõnyeit, igazán nem esett nehezünkre néhány napot Új-Zéland legnépesebb településén, jegeskávék és indiai éttermek között eltölteni.



Hozzászólások
Fác mondta [2009.04.23. 15 óra 36 perckor]:

Hali! Esetleg számoltad már, hogy hány kilométert tettel meg eddig? Illetve hogy mennyi idõ töltöttél repüléssel, buszozással? Persze csak a fontosabb desztinációk közötti távolságra és idõre gondoltam.
Roland mondta [2009.04.23. 17 óra 01 perckor]:

Eddig nem, de most gyorsan összeadtam: a Budapest-Bali viszonylatra nagyjából 62.000 kilométer jött ki, repülésekkel, buszozásokkal, mindennel együtt. Hogy ez mennyi lehet idõben? Fogalmam sincs, talán több hét...
Fác mondta [2009.04.25. 8 óra 34 perckor]:

Kösz. A 62.000 km az szép. Állítólag egy konténer Shanghaiból Budapestig cirka 21.000 km-t tesz meg, hajóval Suezen keresztül. Most nézem, már 207 napnál jársz, lassan visszafelé kell majd számolnod. :) Amúgy mikorra is tervezed a hazajövetelt?
Roland mondta [2009.04.25. 9 óra 58 perckor]:

Egyelõre nincs változás, érkezés 2009. szeptember 30-án.




Ha mondandója van...










Melyik a ht hatodik napja?