2009.05.27. Hello, Mister!

Roland írta,
13 óra 45 perckor,
Indonézia témakörben.
A f√∂ldg√∂mbre pillantva Indon√©zia nem t√Ľnik annyira nagynak, mint amekkora val√≥j√°ban. Pedig az Egyenl√≠t√Ķ k√©t oldal√°n, Malajzia √©s Ausztr√°lia k√∂z√∂tt elter√ľl√Ķ orsz√°g ter√ľlete majdhogynem k√©tmill√≥ n√©gyzetkilom√©ter, lakosainak sz√°ma pedig b√Ķven meghaladja a k√©tsz√°zmilli√≥t (ezzel K√≠na, India √©s az USA ut√°n a negyedik legn√©pesebb nemzet a vil√°gon). A hozz√°vet√Ķlegesen tizennyolcezer szigetb√Ķl √°ll√≥ Indon√©zia azon t√ļl hogy nagy, f√∂ldrajzilag, etnikailag, vall√°silag √©s kultur√°lisan m√©g rendk√≠v√ľl v√°ltozatos is, ez√©rt az orsz√°g nem √©ppen egy k√∂nny√Ľ falat az utaz√≥k √©tlapj√°n. Az el√Ķzetesen betervezett k√©t h√©ttel ellent√©tben √©n v√©g√ľl egy h√≥napot t√∂lt√∂ttem az indon√©z szigetvil√°gban, de sz√≠vem szerint m√©g hatot sim√°n maradtam volna (√©s biztos vagyok benne, hogy az a hat is hasonl√≥an tartalmasan telt volna).

Dzsakartai gyerekek - nézze meg nagyban is!
Forr√°s: Szabadl√°bon

Ausztr√°li√°b√≥l √©n egyenesen az indon√©z f√Ķv√°rosba, Dzsakart√°ba √©rkeztem, amely J√°va sziget√©nek √©szaknyugati cs√ľcsk√©ben helyezkedik el. Miut√°n az orsz√°g f√ľggetlens√©g√©t 1945-ben kiki√°lt√≥ Sukarno eln√∂kr√Ķl elnevezett rep√ľl√Ķt√©ren felvettem a harminc napnyi ott-tart√≥zkod√°sra jogos√≠t√≥ v√≠zumot, le√ľltem n√©zel√Ķdni egy kicsit a termin√°l v√°r√≥j√°ban. Hogy √©n vagyok az egyetlen feh√©r ember a k√∂rny√©ken, az ugyanannyira szokatlan volt, mint a tenyeret f√©l perc ut√°n ragad√≥ss√° tev√Ķ, fullaszt√≥an magas p√°ratartalom. A k√∂zeli talpon√°ll√≥ban gur√≠tottam egy √ľd√≠t√Ķt, de m√°ig nem tudom eld√∂nteni, hogy vajon a pultos sr√°c m√°r-m√°r sz√°momra kellemetlen al√°zat√°n, vagy a nevets√©gesen alacsony √°rakon lep√Ķdtem-e meg jobban. Ut√≥bbiaknak egy√©bk√©nt k√ľl√∂n√∂sen √∂r√ľltem ― v√©gre es√©ly mutatkozott az elm√ļlt hetekben elszaladt k√∂lts√©gvet√©s helyrer√°nt√°s√°ra.

A taxis harami√°k √°ltal√°ban rosszarc√ļ n√©pek, Dzsakarta repter√©n m√©gis egyfajta gyermeki naivit√°s √ľlt az fuvarosok √°br√°zat√°n. Tal√°n ez√©rt alkudtam b√°tran √©s sikerrel a meghirdetett lista√°rakb√≥l, √©s ez√©rt kezdtem el j√°tszani az idegeiken azzal, hogy m√©g a nyomott √°r√ļ viteld√≠jat is el akartam harmadolni tov√°bbi utast√°rsak beszervez√©s√©vel. Hi√°ba mondogatt√°k, hogy errefel√© kev√©s a h√°tizs√°kos turista, meg hogy az ide √©rkez√Ķ koreaiak √©s k√≠naiak t√∂bbs√©g√©√©rt j√∂n valaki a rept√©rre, √©n csak kiv√°rtam n√©h√°ny g√©p lesz√°ll√°s√°t √©s csak beszerveztem magam mell√© egy meglep√Ķen kedves cseh p√°rost* a taxiba.

*Gyan√≠tom, √Ķk nem l√°tt√°k a "Taken" c√≠m√Ľ filmet, amiben hasonl√≥ m√≥don vezetnek meg k√©t P√°rizsba √©rkez√Ķ amerikai tinil√°nyt. Nek√ľnk a d√©l-amerikai buszokon sajnos legal√°bb h√°romszor kellett v√©gigszenvedn√ľnk Liam Neeson leg√ļjabb filmj√©t √©s vele egy√ľtt ezt a szak√°llas tr√ľkk√∂t.

√ötik√∂nyveink megb√≠zhat√≥ sz√°ll√°sokat a Jalan Jaksa negyedben aj√°nlottak, √≠gy a rept√©rr√Ķl egyenesen a v√°ros sz√≠v√©ben tal√°lhat√≥ turista√∂vezetbe ment√ľnk (Dzsakarta milyens√©g√©b√Ķl az √©jszaka s√∂t√©tj√©ben alig √©rz√©keltem valamit). Egy vend√©gh√°z ablaktalan, z√∂rg√Ķ ventill√°torral felszerelt, sal√©tromos fal√ļ szob√°j√°t vettem ki v√©g√ľl √∂t doll√°r√©rt, amit egy ideig egy alb√≠n√≥ gy√≠kkal kellett megosztanom. Eleinte furcsa volt a sok bog√°r √©s az egy√©b k√ļsz√≥-m√°sz√≥ √°llat a kiz√°r√≥lag hidegvizes tusol√≥val rendelkez√Ķ k√∂z√∂s f√ľrd√Ķben, n√©h√°ny nap alatt azonban megszoktam a k√∂rnyezetet (nem tudtam, hogy Indon√©zi√°ban lesz ez m√©g √≠gy se). Itt egy fot√≥ a vend√©gh√°z √©beren √Ķrk√∂d√Ķ √©jszakai szem√©lyzet√©r√Ķl.

Annak ellen√©re, hogy a Dzsakart√°ba l√°togat√≥ turist√°k t√∂bbs√©ge csak egy √°tsz√°ll√°s (√©s maximum k√©t √©jszaka) erej√©ig √©rkezik a v√°rosba, √©n boldogan t√∂lt√∂ttem el tizenk√©t napot az orsz√°g kultur√°lis, politikai √©s p√©nz√ľgyi k√∂zpontj√°ban. A kiv√©telesen hossz√ļ ottl√©tnek k√©t oka is volt: egyr√©szt m√©g b√Ķven bennem volt a Sydney-ben r√°mt√∂r√Ķ f√°radts√°g √©s mozdulatlans√°g ir√°nti v√°gy, m√°sr√©szt pedig felett√©bb tetszett az √°zsiai nagyv√°ros zsibv√°s√°r jellege.

Az els√Ķ p√°r napban a k√∂rny√©k k√°v√©z√≥in √©s √©ttermein t√ļl nemigen mer√©szkedtem: olvasgattam, jegesk√°v√©k t√°rsas√°g√°ban blogot friss√≠tettem, sportesem√©nyeket izgultam v√©gig, vagy √©ppen az otthoniakkal √°poltam a kapcsolatot. A nappalok ezalatt valahogyan helyet cser√©ltek az √©jszak√°kkal: hajnalban, csatornalyukba oson√≥ patk√°nyok √©s v√°rosi denev√©rek k√∂z√∂tt botork√°ltam haza, nappal aludtam ki magam, s√∂t√©ted√©s ut√°n pedig √ļjb√≥l a belv√°ros non-stop vend√©gl√°t√≥egys√©gei fel√© vettem az ir√°nyt. Ezeken a dzsakartai √©jjeleken gondoltam ki azt is, hogy az elk√∂vetkezend√Ķ n√©h√°ny h√≥napban hogyan √©s merre vigyen majd utam az √°zsiai kontinensen bel√ľl.

K√≠v√°ncsis√°gom k√∂r√ľlbel√ľl egy h√©t ut√°n gy√Ķzte le a f√°radts√°got, √≠gy ekkor indultam el felfedezni az indon√©z f√Ķv√°ros egy√©b arcait (eleinte gyalogosan, k√©s√Ķbb pedig egy robog√≥ nyerg√©ben).

Mindenek el√Ķtt - a m√©retek √©rz√©keltet√©s√©re - megjegyezn√©m, hogy ma Dzsakart√°ban nagyj√°b√≥l kilencmilli√≥ ember √©l. Ha ehhez m√©g hozz√°vessz√ľk az agglomer√°ci√≥t is, m√°r huszonh√°rommilli√≥ lakosr√≥l besz√©l√ľnk. A popul√°ci√≥ n√∂veked√©se az ut√≥bbi n√©gy √©vtizedben robban√°sszer√Ľen t√∂rt√©nt, √≠gy tal√°n nem meglep√Ķ, hogy a f√Ķv√°ros ma sz√°mos infrastruktur√°lis √©s szoci√°lis probl√©m√°val k√ľzd. N√©zz√ľnk ezek k√∂z√ľl n√©h√°nyat.

  • K√∂zleked√©s. Szerencs√©re az indon√©zek m√°r r√©gen r√°j√∂ttek a robog√≥z√°s el√Ķnyeire, √≠gy nap mint nap milli√≥k gurulnak k√©t ker√©ken szerte a v√°rosban. Ennyi mopedet egy helyen √©n m√©g √©letemben nem l√°ttam. A robog√≥sok t√∂bbs√©ge m√©g v√©letlen√ľl sem jaszkarizik, csak szimpl√°n elgurul A-b√≥l B-be, azt viszont meglehet√Ķsen gyorsan √©s lend√ľletesen teszi. Eur√≥pai motoros tapasztalattal a h√°tam m√∂g√∂tt furcsa volt √ļgy d√∂ngetni, hogy bizony h√°rman-n√©gyen is vagyunk egym√°s mellett a s√°vban, olykor csak centikre a m√°sik motorj√°t√≥l. Az √ļth√°l√≥zat is meg√©r egy gondolatot. Dzsakart√°ban sz√°mos olyan t√∂bbs√°vos aut√≥√ļt kanyarog, amin a forgalom csak egyetlen ir√°nyba halad. El√°gaz√°sokkal √©s lehajt√≥kkal sokszor tal√°lkozni, szembej√∂v√Ķ forgalommal viszont j√≥val kevesebbszer. Ez√°ltal foly√©konyabb ugyan a k√∂zleked√©s √©s kevesebb a dug√≥, a helyismerettel nem rendelkez√Ķ turista dolga viszont besz√©des t√°bl√°k hi√°ny√°ban exponenci√°lisan nehezebb. Ez k√ľl√∂n√∂sen akkor zavar√≥, ha az ember iter√°lva keres valamit, √©s r√°j√∂n, hogy a m√°sik ir√°nyba kellene menni ― megfordulni ilyenkor nem lehet, s√Ķt, √°ltal√°ban m√©g l√°t√≥t√°vols√°gban sincs olyan √ļt, ami visszafel√© vezetne.
  • Leveg√Ķszennyez√©s. Dzsakart√°ban nagyon ritk√°n l√°tni a napot a v√°rost felh√Ķk√©nt betakar√≥ szmog miatt. Dug√≥ban √°csorogva az alapb√≥l is kellemetlen tr√≥pusi kl√≠ma a forr√≥ kipufog√≥g√°zokkal egy√ľtt bizony gaty√°ig izzasztja az embert. √Čn roppant m√≥d kedvelem a k√©t√ľtem√Ľ technol√≥gi√°t, itt m√©gis √°ld√°sk√©nt √©ltem meg, hogy a motorok t√∂bbs√©ge m√°r korszer√Ľbb, n√©gy√ľtem√Ľ blokkal gurul. 1992. √≥ta Dzsakart√°ban is √©l a "h√°rom az egyben" szab√°ly, ami bizonyos szakaszokon megtiltja a h√°romn√°l kevesebb utast sz√°ll√≠t√≥ j√°rm√Ľvek behajt√°s√°t. A szmog elleni v√©dekez√©s eszk√∂zek√©nt Dzsakarta utc√°in rengetegen maszkban motoroznak.
  • Szem√©t. B√°r a belv√°rosban minden √©jjel utcasepr√Ķk takar√≠tanak, a k√ľls√Ķbb negyedekben az√©rt j√≥l l√°tszik, hogy Dzsakarta fuldoklik a szem√©tben.
  • √Ārad√°sok. A f√Ķv√°rost beh√°l√≥z√≥ tizenh√°rom foly√≥ az es√Ķs √©vszakban alaposan meg tud √°radni, amit a nem megfelel√Ķ csatorna-, √©s v√≠zelvezet√Ķ rendszer k√©ptelen lekezelni (a v√°ros negyven sz√°zal√©ka egy√©bk√©nt a tenger szintje alatt fekszik). Legut√≥bb 2007. febru√°rj√°ban kapta el Dzsakart√°t egy nagyobb katasztr√≥fa, akkor a v√°ros t√∂bb mint fele ker√ľlt v√≠z al√°. K√∂zel f√©lmilli√≥ ember k√©nyszer√ľlt otthon√°nak elhagy√°s√°ra, helyenk√©nt hat m√©ter magasan √°llt a v√≠z, a foly√≥k pedig komplett gett√≥kat t√ľntettek el egyik napr√≥l a m√°sikra. A katasztr√≥f√°k h√°tter√©ben √°ll√≠t√≥lag a nyakl√≥ n√©lk√ľli √©p√≠tkez√©sek √©s az azzal j√°r√≥ t√≥-, csatorna-, √©s k√ļtbetemet√©sek √°llnak.
  • Szeg√©nys√©g. Az indon√©z szigetvil√°g legk√ľl√∂nb√∂z√Ķbb szegleteib√Ķl √©vr√Ķl-√©vre rengeteg bev√°ndorl√≥ √©rkezik a f√Ķv√°rosba egy jobb √©s szebb √©let rem√©ny√©ben. Lim√°hoz hasonl√≥an ebben az olvaszt√≥t√©gelyben sem k√∂nny√Ľ a boldogul√°s, √≠gy sokan a nyomornegyedekn√©l nem is jutnak tov√°bb. B√°r a vil√°g k√∂r√ľli utaz√°s sor√°n l√°ttam m√°r sz√°mos p√©ld√°t a szeg√©nys√©g √©s a csillog√°s kontrasztj√°ra, m√©gis egyik sem volt annyira mellbev√°g√≥, mint a dzsakartai helyzet. El√Ķfordult, hogy let√©rve a gyorsforgalmi √ļtr√≥l bekeveredtem egy gett√≥ba, ahol az √∂regek s√°rban √ľlve ett√©k a d√∂glegyek lepte h√ļsokat, a h√°tt√©rben pedig ott csillogott a Ritz-Carlton sokemeletes felh√Ķkarcol√≥ja.

A gomba m√≥dra szaporod√≥ toronyh√°zak**, pl√°z√°k, omladoz√≥ lak√≥√©p√ľletek √©s nyomornegyedek kaotikus kever√©k√©t egy√©bk√©nt jellemz√Ķen muzulm√°n f√©rfiak √©s n√Ķk lakj√°k (ut√≥bbiak m√©g az egyenl√≠t√Ķi kl√≠m√°ban sem restek viselni a hidzs√°bot). Az iszl√°m csod√°latos velej√°r√≥jak√©nt napj√°ban t√∂bbsz√∂r zeng a v√°ros a m√ľezzinek √©nek√©t√Ķl; √©n p√©ld√°ul a hangsz√≥r√≥kb√≥l √ľv√∂lt√Ķ hajnali f√©l √∂t√∂s sz√≥lamot d√≠jaztam a legink√°bb. Gondolt√°k volna, hogy Indon√©zi√°ban k√∂zel k√©tsz√°zmilli√≥ muzulm√°n √©l?

**Az √°zsiai itiner √ļjragondol√°sa r√©v√©n n√©h√°ny rep√ľl√©st k√©s√Ķbbre kellett halasztanom. Ezt elint√©zend√Ķ h√°rom l√©git√°rsas√°got szem√©lyesen kellett felkeresnem az indon√©z f√Ķv√°rosban. A belv√°rosi lok√°ci√≥ miatt az els√Ķ kett√Ķt m√©g viszonylag gyorsan megtal√°ltam, a British Airways irod√°j√°nak felkutat√°s√°√©rt azonban v√©rt izzadtam. Ott volt a c√≠m √©s a t√©rk√©p is a kezemben, m√©gis n√©gy √≥r√°ba tellett megtal√°lni a sz√≥ban forg√≥ toronyh√°zat, amely annyira √ļj volt, hogy a megk√©rdezett j√°r√≥kel√Ķk, port√°sok √©s biztons√°gi √Ķr√∂k t√∂bbs√©ge m√©g csak nem is hallott r√≥la. A sikerhez v√©g√ľl egy indon√©z motoros fut√°r vitt k√∂zelebb (√Ķt k√∂vetni a dzsakartai forgalomban egy√©bk√©nt k√ľl√∂n m√Ľv√©szet volt).

Dzsakart√°ban meglep√Ķen sokan f√Ķznek k√ľl√∂nb√∂z√Ķ √©teleket az utca k√∂v√©n, macsk√°k, patk√°nyok, csatorn√°k vagy √©ppen nyilv√°nos wc-k k√∂zvetlen k√∂zel√©ben. Az indon√©z konyha remekeivel √©n ink√°bb √©ttermekben ismerkedtem ― ott csak cs√≥t√°ny volt, ami az√©rt m√©giscsak m√°sabb √©rz√©s.

A kék fal mögött nyilvános wc van.
Komplett utcai konyha √©s megillet√Ķd√∂tt tulajdonosa. A fasz√≠n√Ľ kock√°k f√Ķtt rizst rejtenek.
P√°lcik√°ra t√Ľz√∂tt, roston s√ľt√∂tt √©s folyamatosan legyezett Sate Ayam, hihetetlen j√≥ illattal.
Forr√°s: Szabadl√°bon

Az indon√©z f√Ķv√°ros men√Ķnek sz√°m√≠t√≥ vend√©gl√°t√≥egys√©gei √©s pl√°z√°i f√Ķleg gazdag k√≠naiakkal vannak tele, b√°r szemmel l√°that√≥an a kev√©sb√© m√≥dos indon√©zek is sz√≠vesen menek√ľlnek az iszonyatos meleg √©s p√°ratartalom el√Ķl a l√©gkondis √©p√ľletek publikus helyis√©geibe. Dzsakarta legpeng√©bb verd√°it egyt√Ķl-egyig k√≠naiak vezetik, sok indon√©znek ugyanakkor nemhogy aut√≥ra, de m√©g lerobbant mopedre sem futja. Az √Ķ mozgat√°sukr√≥l f√Ķleg ker√©kp√°ros √©s robog√≥s taxisok, motoros riks√°k √©s aut√≥buszok gondoskodnak.

Ker√©kp√°ros taxi, azaz ojek sepeda indul √ļtnak Dzsakarta t√∂rt√©nelmi v√°rosr√©sz√©ben.
A f√Ķv√°rosban k√∂zel h√ļszezer motoros taxi, azaz bajaj √ľzemel. T√∂bbs√©g√ľk k√©t√ľtem√Ľ.
A buszok h√°ts√≥ ajtaj√°ban kalauz dolgozik. √ē indexel, tereli a forgalmat √©s vad√°szik az utasokra.
Forr√°s: Szabadl√°bon

Dzsakarta nem b√Ķvelkedik klasszikus √©rtelemben vett l√°tnival√≥kban. A holland befoly√°s nyomait √Ķrz√Ķ, m√ļzeumokkal tel√≠tett √≥v√°roson, az egykoron szebb napokat is meg√©rt haj√≥kik√∂t√Ķn, a v√°ros sz√≠v√©ben √°gaskod√≥, 132 m√©ter magas nemzeti eml√©km√Ľv√∂n √©s m√©g n√©h√°ny, eml√≠t√©sre alig √©rdemes nevezetess√©gen k√≠v√ľl az √ļtik√∂nyvek legink√°bb vid√°mparkokat, pl√°z√°kat √©s egy√©b komplexumokat tudnak a turist√°k figyelm√©be aj√°nlani.

Mint √°ltal√°ban mindenhol, a magas toronyh√°zak Dzsakart√°ban is fantasztikusak.
A nemzeti eml√©km√Ľvet Sukarno utols√≥ mereved√©s√©nek is g√ļnyolj√°k.
Osztálykirándulás Kotában, Dzsakarta óvárosában.

Az indon√©z f√Ķv√°ros t√∂bb mint h√°romsz√°z √©vig holland befoly√°s alatt √°llt.
Sunda Kelapa kik√∂t√Ķj√©ben √°llom√°sozik a vil√°g utols√≥, f√°b√≥l √©p√≠tett akt√≠v kereskedelmi flott√°ja.
A v√°ros a hollandok idej√©n kezdett el dinamikusan fejl√Ķdni. Akkor m√©g Batavi√°nak h√≠vt√°k.

Kik√∂t√Ķi baz√°r, Pasar Ikan.
Jellegzetes dzsakartai l√°tk√©p. Kan√°lis, szem√©t, lak√≥telep √©s befejezetlen felh√Ķkarcol√≥.
A men√Ķbb bev√°s√°rl√≥k√∂zpontok parkol√≥iba √©rkez√Ķ aut√≥kat bombadetektorokkal vizsg√°lj√°k √°t.
Forr√°s: Szabadl√°bon

Nyugati majmol√°sk√©nt Indon√©zia f√Ķv√°ros√°t Big Duriannak is nevezik. B√°r sokmindenben nem, hardcore sz√≥rakoz√≥helyek tekintet√©ben Dzsakarta biztosan felveszi a versenyt a Nagy Alm√°val. A Stadium nev√Ľ √≥ri√°s-ny√ļlveremben p√©ld√°ul cs√ľt√∂rt√∂k est√©t√Ķl h√©tf√Ķ reggelig meg√°ll√°s n√©lk√ľl p√∂r√∂gnek a lemezek, drogok, l√©zersugarak √©s csillog√≥ diszk√≥g√∂mb√∂k k√≠s√©ret√©ben.

Z√°r√°sk√©nt m√©g szeretn√©m elmondani, hogy az indon√©z √°tlagpolg√°r t√ļl sok angol kifejez√©st nem ismer, egyet viszont igen, √©s azt el√Ķszeretettel alkalmazza is. Ami D√©l-Amerik√°ban a "Hey, Gringo!", az a szigetorsz√°gban a "Hello, Mister!". Dzsakarta utc√°it j√°rva az iskol√°s gyerekek, a taxisok √©s az √ļtsz√©li √°rusok szinte √∂tpercenk√©nt ki√°ltj√°k ut√°nunk a fenti √ľdv√∂zl√©st, n√©ha kieg√©sz√≠tve azt egy-egy k√≥sza "How are you?" vagy "Where are you going?" k√©rd√©ssel. √Čn b√≠ztam benne, hogy el√Ķbb-ut√≥bb csak elfogynak ezek a vicces szitu√°ci√≥k, de nem ― elvegy√ľl√©sem lehetetlens√©g√©r√Ķl az √©les szem√Ľ indon√©z polg√°rok mindv√©gig gondoskodtak.



HozzŠszůlŠsok

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.




Ha mondandůja van...










Melyik a hťt mŠsodik napja?