Roland Ă­rta,
18 Ăłra 40 perckor,
Összefoglalók témakörben.
Az ázsiai kalandok taglalása elõtt röviden idézzük fel, mikrõl is számoltunk be a közelmúltban, hogyan és milyen útvonalon jutottunk el a dél-amerikai kontinensrõl a Távol-Keletre.

Forrás: Google Maps, Szabadlábon

Sosem fogom elfelejteni azt az izgalmat, ami Chile fõvárosának repterén kerített hatalmába közvetlenül a továbbutazás elõtt. Magam sem akartam elhinni, hogy néhány óra múlva megérkezünk egy olyan szigetre, ami - sokadjára mondom, de nem lehet elégszer hangsúlyozni - valahol az isten háta mögött van, kilométerek ezreire a legközelebbi lakott területtõl. Arról, hogy a Húsvét-szigeten eltöltött egy hét örök élménnyé válhasson, a távoli lokáción kívül a polinéz kultúra és a misztikus örökség is gondoskodott. A néhány négyzetkilométernyi földdarab olyannyira érdekesnek bizonyult, hogy még hetekkel késõbb, a beszámolók készítése alatt is remekül szórakoztam. A motorozás már csak hab volt az amúgy sem ízetlen tortán.

Az egyébként még Chiléhez tartozó szigetrõl Óceánia kellõs közepére, Francia Polinéziába repültünk, ami elsõsorban a frenetikus látványvilág miatt maradt meg az emlékezetünkben. Egy hirtelen döntés eredményeként a hetet Bora Bora atolljának feltérképezésével kezdtük, amihez két másik, a reptéren megismert magyar utazó is csatlakozott. Hogy ne csak egyetlen sziget alapján alkossunk véleményt Franciaország tengerentúli közösségérõl, tettünk egy rövid látogatást Tahitin is (kihasználva a földrajzi közelséget, én még a szomszédos Mooreára is átkompoztam). Tárgyi bizonyítékként Francia Polinéziából egy igazgyöngyöt hoztunk magunkkal, a beszerzés történetét azonban õszintén reméljük, hogy még hosszú ideig sûrû homály fogja övezni.

Akár hiszik, akár nem, a paradicsomot is megunja elõbb-utóbb az ember. Elõtte nem gondoltam volna, hogy a víz, a fehér majdnem fehér homok és a kókuszpálmák együttese két hét után kifullad, és ugyanazokat a számokat kezdi elõrõl játszani újra és újra. Részben ennek, részben pedig felkészületlenségünknek tudható be, hogy következõ állomásunk minden volt, csak nem sikertörténet. A Fidzsi-szigeteken belül ugyanis nem olyan desztinációkat választottunk, amilyenekre valójában igényünk lett volna, így autentikus élmények helyett a mainstream-turizmus bûzös mocsarával találkoztunk. Ettõl függetlenül azért voltak pillanatok, amikor kiválóan éreztük magunkat, például sehol sem volt elõtte annyira meleg a tenger és annyira elbûvölõ a snorkelezés, mint Fidzsin.

Itt Ă©rdemes megállni egy pillanatra, Ă©s elmondani, hogy a Csendes-Ăłceán szigetvilága legalább annyira lenyĂ»gözõ Ă©s kĂĽlönleges, mint amennyire szĂ­nes Ă©s magával ragadĂł a dĂ©l-amerikai kontinens. Eddigi utazási tapasztalataink alapján azt gondoljuk, hogy ez a tĂ©rsĂ©g a világ legjobb pancsolĂłs helye ― mondjuk mindezt Ăşgy, hogy kĂĽlön-kĂĽlön már volt szerencsĂ©nk a termĂ©szet több hasonlĂł mĂ»sorát vĂ©gignĂ©zni a Karib-tengertõl egĂ©szen Seychelle-ig. Nagyon Ăşgy tĂ»nik, hogy bolygĂłnkon PolinĂ©ziánál egyszerĂ»en nincs jobb hely a vĂ­zparti sĂĽtkĂ©rezĂ©sre, bár gyanĂ­tjuk, hogy Ă“ceánia kĂ©t másik hasonlĂł rĂ©giĂłja, MelanĂ©zia Ă©s MikronĂ©zia Ă©lmĂ©nyben ehhez nagyon közel lehet.

Forrás: Szabadlábon

Az idillnek mindössze egyetlen hátránya van, mĂ©gpedig az, hogy viszonylag drágán mĂ©rik. MagyarországrĂłl szinte mindegy, hogy milyen koncepciĂłval vágunk neki a tĂ©rsĂ©gnek, Ă­gy is, Ăşgy is sokba fog kerĂĽlni a szĂ©psĂ©g. Világot kerĂĽlõ hátizsákoskĂ©nt elsõsorban a napi költsĂ©gvetĂ©s miatt fõhet a fejĂĽnk, mĂ­g egyszeri kirándulĂłkĂ©nt inkább az idejutás anyagi rĂ©sze lehet aggasztĂł. Nem csoda ― kicsit elnĂ©zõen bánva a hosszĂşsági vonalakkal simán mondhatjuk, hogy mĂ©giscsak a Föld tĂşloldalán lĂ©võ terĂĽletekrõl beszĂ©lĂĽnk.

Utunkat Polinézia nyugati sarkában, Új-Zélandon folytattuk. Az elsõ néhány napot nagyvárosi felfrissüléssel töltöttük Auckland központjában, majd béreltünk egy mini-lakóautót, és azzal vágtunk neki a kétezer kilométeres körutazásnak. Pechünkre úgy túráztunk az országban, hogy Dél-Amerika látványvilága még élénken élt az emlékezetünkben, így az Északi-szigeten a természeti szépségek láttán gyakran csak legyintettünk. Idõhiány miatt a Déli-szigetet nekem nem volt alkalmam szemügyre venni, pedig az minden bizonnyal sokat javított volna a végítéleten. Összességében a kiwik hazája alulmúlta a várakozásaimat, sommásan akár azt is mondhatnám, hogy csalódás volt. Ráadásul végtelenül unalmas is.

A régióban utolsó megállóként Ausztrália következett. Búcsút intve a páros utazás hónapokig tartó elõnyeinek, erre a kontinensre immáron egyedül érkeztem. Brisbane-ben kezdtem, majd tettem néhány megállót a keleti parton, ahol fõleg a hullámlovaglás magukat félistennek gondoló gyakorlóin szórakoztam jókat. Mire fél évnyi hátizsákozás után Sydney-be értem, alaposan el is fáradtam, így közel egy hétig semmit nem csináltam, csak élveztem a világ egyik legélhetõbb városa által nyújtott kényelmet. Amint az a beszámolókból is kiderül, Ausztrália a látottak alapján számomra roppant meggyõzõnek bizonyult, mindenképpen kedves emlékekkel - és potenciális kivándorlási desztinációként - gondolok vissza rá.

Ez volt tehát az Ausztrálián és Óceánián átívelõ útvonal, melynek végén Dzsakartába, Indonézia fõvárosába érkeztem. Ezúttal csak egy országgal utaztam odébb, a túloldalon mégis egy gyökeresen más világ fogadott...

Hozzászólások

Erre a cikkre olvasói visszajelzés még nem érkezett.

Ha mondandója van...

Melyik a hét harmadik napja?